søndag den 29. juli 2012

Svampet Chokoladekage


Svampet chokoladekage som jeg serveret den til min fødselsdag med Sarah Bernhardt creme og marcipan låg.



Opskrift


Ingredienser

Dejen
6 spsk Kakao
250 g Hvedemel
300 g Sukker
1 tsk. Natron
1 tsk. Bagepulver
1 knsp. Salt
2 Æg
150 g Smør
2,5 dl Vand
200 g Chokolade

Sarah Bernhardt Creme
2 dl Fløde
75 g Mørk chokolade

Marcipan til pynt

Cremen - Kog fløden op i en tykbundet gryde. Bræk chokoladen i mindre stykker og smelt den i fløden. Kog blandingen ved svag varme og under omrøring ca. 5 min. Lad cremen stå koldt til den stivner, ca. 4 timer. Pisk den let op når den skal bruges.

Dejen - Pisk æg og sukker, smelt smørret og pisk de resterende ingredienser i.

Dejen hældes i en springform på ca. 24 cm i diameter. Bages på næst nederste rille i ca. 35 minutter ved 170 grader. Den må endelig ikke bages for meget, da den skal være svampet i midten.

Når kagen og cremen er afkølet, smøres cremen på siderne af kagen og marcipanen farves i den ønskede farve, rulles ud og tilpasses så den dækker toppen.

Jeg sluttede af med at drysse et fint lag med glimmer, og sat farvet lys på.

Tips Chokoladen kan undlades, hvis kage skal være mere "hverdags agtig" og kagen er stadig svampet :-) 


Glimmer købt hos Spicalkøbmanden, kan fås i mange forskellige farver og ser super flot ud på kager :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar