søndag den 29. juli 2012

Brownies


Brownies


(Billed kommer senere)


Ingredienser
ca. 12 stk.
175 g Smør
200 g Mørk chokolade af god kvalitet
150 g Brun farin eller muscovadosukker
175 g Sukker
130 g Hvedemel
3 Æg
100 g Mandler
Bræk chokoladen i stykker og kom den i et vandbad sammen med smør. Lad det stille og roligt smelte sammen, mens du rører i det af og til. Når det hele er smeltet, kommes begge slags sukker i. Rør rundt til sukkeret er opløst.
Kom chokoladeblandingen i en skål og bland melet i. Rør æggene i dejen. Nu bliver dejen meget elastisk og slipper skålens kanter. Hak nødderne og kom dem i. Hæld dejen i en form på ca. 22×30 cm beklædt med bagepapir.
Bag i en 170 g. varm ovn i 30-35 minutter til toppen begynder at se flaget ud og kagen virker nogenlunde fast i det, når du trykker den på midten. Husk at en brownie skal være snasket indeni, men ikke flydende. Kagen køle af og skær den ud i firkanter.

Fødselsdags Boller

Fødselsdag boller
Kæresten's yndlings boller ;-)

(Billed kommer senere)


Ingredienser
400 g Hvedemel
25 g Gær
70 g Smør
30 g Sukker
1 tsk. Salt
2 dl Mælk
1/2 dl Kærnemælk


Æg til Pensling
Mælken opvarmes og gæren opløses deri, derefter tilsættes resten af ingredienserne undtagen æg, det ældes godt igennem og formes til små kugler ca. 14 stk.
De stilles til hævning et lunt sted til dobbelt størrelse, pensles med pisket æg.
Bages ca. 25 minutter ved 170° C.

Pitabrød

Lækre grov pitabrød.

(Billede kommer senere)

Opskrift

Ingredienser


3 dl lunkent vand
15 g gær
¾ tsk salt
100 g (1 ½ dl) Grahamsmel
Ca. 350 g (6dl) Hvedemel

Rør vand og gær sammen. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen igennem. Stil dejen lunt til hævning, dækket med et klæde ½-1 time.  

Slå dejen ned og del den i 10 stykker. Rul dejen ud med en kagerulle til en størrelse som en underkop og læg den på pladen. Skal efterhæve ca. 5 min.

Bagetid: 10 min. Ved 225 grader på nederste ovnrille. Opbevar pitabrødene i en plastpose ellers bliver de hårde.

Tips Pitabrød kan også spises uden fyld som tilbehør.

De er bedst lune, ellers kan de virke lidt tørre.

Jordbærlagkage med hjemmelavet bunde

Jordbærlagkage med hjemmelavet bunde.
Som er super nemme og lave, selvom der skal piskes en del :-)


Opskrift

Ingredienser


Lyse bunde
6 æg  (str. M/L) 
200 g. sukker

140 g Mel
1 Vanilje stang


Brune bunde
6 Æg (str. M/L)
200 g Sukker
100 g. mel
40 g. cacaopulver

Pynt
½ l Fløde
½ Vaniljestang
500 g Jordbær

Æg og sukker piskes indtil ægge-blandingen er blevet næsten hvid og piskerisene efterlader spor. Det tager ca. 5-8 minutter. Så man skal have god tålmodighed, ellers anbefales det at bruge en køkkenmaskine, så du kan lave noget andet imens  ;-)

Mel og cacao eller mel og vaniljekorn blandes og sigtes ned i skålen. Melblandingen vendes ind i æggene forsigtigt. Der er ikke hævemiddel i dejen - luftboblerne i æggene klarer hævningen.

Hæld forsigtigt dejen i 4 springforme på ca. 24 cm i diameter i et jævnt lag på ca. ½ - 1 cm. tykkelse.

Bundene bages i ovnen ved 200 grader til de er lysebrune.

Fløden piskes let og vaniljekornene blandes i. 1/3 af jordbærrene skæres i skiver og resten gemmes til at pynte med på toppen. 

På hvert lag smøres fløde og ligges skiver af jordbær, til slut smøres det sidste fløde på top og sider. Toppen pyntes med de hele bær.

Velbekomme ;-)

Svampet Chokoladekage


Svampet chokoladekage som jeg serveret den til min fødselsdag med Sarah Bernhardt creme og marcipan låg.



Opskrift


Ingredienser

Dejen
6 spsk Kakao
250 g Hvedemel
300 g Sukker
1 tsk. Natron
1 tsk. Bagepulver
1 knsp. Salt
2 Æg
150 g Smør
2,5 dl Vand
200 g Chokolade

Sarah Bernhardt Creme
2 dl Fløde
75 g Mørk chokolade

Marcipan til pynt

Cremen - Kog fløden op i en tykbundet gryde. Bræk chokoladen i mindre stykker og smelt den i fløden. Kog blandingen ved svag varme og under omrøring ca. 5 min. Lad cremen stå koldt til den stivner, ca. 4 timer. Pisk den let op når den skal bruges.

Dejen - Pisk æg og sukker, smelt smørret og pisk de resterende ingredienser i.

Dejen hældes i en springform på ca. 24 cm i diameter. Bages på næst nederste rille i ca. 35 minutter ved 170 grader. Den må endelig ikke bages for meget, da den skal være svampet i midten.

Når kagen og cremen er afkølet, smøres cremen på siderne af kagen og marcipanen farves i den ønskede farve, rulles ud og tilpasses så den dækker toppen.

Jeg sluttede af med at drysse et fint lag med glimmer, og sat farvet lys på.

Tips Chokoladen kan undlades, hvis kage skal være mere "hverdags agtig" og kagen er stadig svampet :-) 


Glimmer købt hos Spicalkøbmanden, kan fås i mange forskellige farver og ser super flot ud på kager :-)




lørdag den 28. juli 2012

Jordbærtærte

Sommerens ultimative kage!

Denne jordbær tærte er altid et hit når jeg laver den, og bliver hurtigt spist op :) Der skal selvfølgelig bruges søde røde danske jordbær til den :)



Opskrift

Mørdej
150 g Hvedemel
100 g Kold smør
50 g Sukker
½ æg

Marcipan fyld
100 g Smør
100 g Sukker
100 g Rå revet marcipan
½ æg (pisket)

100 g Chokolade

Creme
2,5 dl Mælk 
2 æg
2 spsk Sukker
2 spsk Mel
1 Vanilje stang
2,5 dl Fløde

500 g Jordbær


Mørdej - Alle ingredienserne til mørdejen ældes sammen og sættes i køleskabet i en time.

Fyldet - Rør smør og sukker sammen og tilsæt det revet marcipan og det halve æg.

Mørdejen rulles ud og lægges i en tærteform ca. 23 cm i diameter, fyldet smørers ud over mørdejen i et jævnt lag og bages ved 200 grader i ca. 20 minutter eller til den er blevet gylden.

Når kagen er afkølet smeltes chokoladen, og pensles på kagen.

Creme - Mælken bringes  i kog. Æg, sukker, vaniljekorn og mel røres sammen. Den kogende mælk hældes i under omrøring. Cremen hældes tilbage i gryden og gives et opkog. Den afkøles i køleskabet, og piskes igennem inden den vendes med det sammen pisket fløde og fordels på kagen efter at chokoladen er stivnet.

Kagen pyntes med halveret jordbær.

Så skal der smovses :-)


Så kom jeg igang!

Så har jeg langt om længe fået taget mig sammen til at få oprettet en blog, her vil komme en masse lækre opskrifter primært på desserter :-)

Glæd jer