Jordbærlagkage med hjemmelavet bunde.
Som er super nemme og lave, selvom der skal piskes en del :-)
Opskrift
IngredienserLyse bunde
6 æg (str. M/L)
200 g. sukker
140 g Mel
1 Vanilje stang
Brune bunde
6 Æg (str. M/L)
200 g Sukker
100 g. mel
40 g. cacaopulver
Pynt
½ l Fløde
½ Vaniljestang
500 g Jordbær
Æg og sukker piskes indtil ægge-blandingen er blevet næsten hvid og piskerisene efterlader spor. Det tager ca. 5-8 minutter. Så man skal have god tålmodighed, ellers anbefales det at bruge en køkkenmaskine, så du kan lave noget andet imens ;-)
Mel og cacao eller mel og vaniljekorn blandes og sigtes ned i skålen. Melblandingen vendes ind i æggene forsigtigt. Der er ikke hævemiddel i dejen - luftboblerne i æggene klarer hævningen.
Hæld forsigtigt dejen i 4 springforme på ca. 24 cm i diameter i et jævnt lag på ca. ½ - 1 cm. tykkelse.
Bundene bages i ovnen ved 200 grader til de er lysebrune.
Fløden piskes let og vaniljekornene blandes i. 1/3 af jordbærrene skæres i skiver og resten gemmes til at pynte med på toppen.
På hvert lag smøres fløde og ligges skiver af jordbær, til slut smøres det sidste fløde på top og sider. Toppen pyntes med de hele bær.
Velbekomme ;-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar