Sommerens ultimative kage!
Denne jordbær tærte er altid et hit når jeg laver den, og bliver hurtigt spist op :) Der skal selvfølgelig bruges søde røde danske jordbær til den :)
Opskrift
Mørdej
150 g Hvedemel
100 g Kold smør
50 g Sukker
½ æg
Marcipan fyld
100 g Smør
100 g Sukker
100 g Rå revet marcipan
½ æg (pisket)
100 g Chokolade
Creme
2,5 dl Mælk
2 æg
2 spsk Sukker
2 spsk Mel
1 Vanilje stang
2,5 dl Fløde
500 g Jordbær
Mørdej - Alle ingredienserne til mørdejen ældes sammen og sættes i køleskabet i en time.
Fyldet - Rør smør og sukker sammen og tilsæt det revet marcipan og det halve æg.
Mørdejen rulles ud og lægges i en tærteform ca. 23 cm i diameter, fyldet smørers ud over mørdejen i et jævnt lag og bages ved 200 grader i ca. 20 minutter eller til den er blevet gylden.
Når kagen er afkølet smeltes chokoladen, og pensles på kagen.
Creme - Mælken bringes i kog. Æg, sukker, vaniljekorn og mel røres sammen. Den kogende mælk hældes i under omrøring. Cremen hældes tilbage i gryden og gives et opkog. Den afkøles i køleskabet, og piskes igennem inden den vendes med det sammen pisket fløde og fordels på kagen efter at chokoladen er stivnet.
Kagen pyntes med halveret jordbær.
Så skal der smovses :-)

Ingen kommentarer:
Send en kommentar