lørdag den 28. juli 2012

Jordbærtærte

Sommerens ultimative kage!

Denne jordbær tærte er altid et hit når jeg laver den, og bliver hurtigt spist op :) Der skal selvfølgelig bruges søde røde danske jordbær til den :)



Opskrift

Mørdej
150 g Hvedemel
100 g Kold smør
50 g Sukker
½ æg

Marcipan fyld
100 g Smør
100 g Sukker
100 g Rå revet marcipan
½ æg (pisket)

100 g Chokolade

Creme
2,5 dl Mælk 
2 æg
2 spsk Sukker
2 spsk Mel
1 Vanilje stang
2,5 dl Fløde

500 g Jordbær


Mørdej - Alle ingredienserne til mørdejen ældes sammen og sættes i køleskabet i en time.

Fyldet - Rør smør og sukker sammen og tilsæt det revet marcipan og det halve æg.

Mørdejen rulles ud og lægges i en tærteform ca. 23 cm i diameter, fyldet smørers ud over mørdejen i et jævnt lag og bages ved 200 grader i ca. 20 minutter eller til den er blevet gylden.

Når kagen er afkølet smeltes chokoladen, og pensles på kagen.

Creme - Mælken bringes  i kog. Æg, sukker, vaniljekorn og mel røres sammen. Den kogende mælk hældes i under omrøring. Cremen hældes tilbage i gryden og gives et opkog. Den afkøles i køleskabet, og piskes igennem inden den vendes med det sammen pisket fløde og fordels på kagen efter at chokoladen er stivnet.

Kagen pyntes med halveret jordbær.

Så skal der smovses :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar